خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/06/25 - 17:23
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : استان ها
محمدصالحی دارانی:

معضل خشکی زاینده‌رود ناشی از سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های غلط وزارت نیرو است

عضو مجمع نمایندگان اصفهان در مجلس، با بیان اینکه مشکل اساسی امروز زاینده‌رود ناشی از سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های غلط وزارت نیرو است تاکید کرد که انتقال آب از دریای عمان به این منطقه تاثیر چشمگیری بر رفع این بحران نخواهد گذاشت.

حسین محمدصالحی دارانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص تاثیر انتقال آب از دریای عمان به استان اصفهان در احیای زاینده‌رود، گفت: انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به مناطق مرکزی کشور هزینه‌‎های زیادی در پی خواهد داشت و اگر بخواهیم با تبدیل این آب به آب شیرین و جاری کردن آن در زاینده‌رود، مشکل زیست محیطی این منطقه را حل کنیم به هیچ وجه امکانپذیر نیست.



نماینده مردم فریدن و فریدونشهر در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: اگر دولت عزم جدی داشته باشد که به این امر مبادرت ورزد باید آبی که صرف بخش صنعتی می‌شود را در داخل زاینده‌رود جاری کند تا مشکل کم آبی آن حل شود اما اگر بخواهیم منتظر بمانیم تا آب دریای عمان را شیرین کرده و در زاینده‌رود جاری کنند، قابل اجرا نیست.



وی تصریح کرد: تنها بخشی از آب زاینده‌رود برای شرب استفاده می‌شود و بخش اعظم آن را برای کشاورزی پایین دست و منطقه شرق اصفهان استفاده می‌کنند و آبی که تحت عنوان آب شرب از استان خارج می‌شود هم بیشتر مصارف صنعتی دارد که این اقدام مصرف آب زاینده‌رود را افزایش داده و چیزی تحت عنوان حقابه زاینده‌رود باقی نگذاشته است.



محمدصالحی خاطرنشان کرد: قطعا انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به مناطق مرکزی مستلزم هزینه‌های بسیار خواهد بود و قیمت تمام شده برای آبی که قرار بوده به منطقه مرکزی انتقال داده شود چندین برابر آب شربی است که به مردم ارائه می‌دهیم مگر اینکه به عنوان آب جایگزین به زاینده‌رود انتقال داده شود و به عنوان آب صنعتی و آب مورد استفاده در کشاورزی تصفیه شود تا از این طریق بخشی از مشکل زاینده‌رود حل شود.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم، یادآور شد: مشکل اساسی امروز زاینده‌رود ناشی از سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های غلط وزارت نیرو است از طرف دیگر کمبود بارندگی و این میزان کاستی‌ها، فرونشست زمین و پایین رفتن آب‌های زیرزمینی را چگونه می‌توان از طریق انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان تامین کرد؟



عضو مجمع نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: رفع مشکل تامین آب زاینده‌رود منوط بر این است که مدیریت مصرف آب داشته باشیم و مصرف را به حداقل برسانیم و آب مورد نیاز صنعت و کشاورزی را نیز از جای دیگری تامین کنیم./



پایان پیام

  • کد خبر : 368124
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار